Friday, May 28, 2010

Kaunseling

Bersama kaunselor tersohor di Malaysia, Haji Hushim Salleh.


Salah satu sesi kaunseling yang dikendalikan oleh kaunselor secara amali.

Setiap orang tidak boleh lari dari berhadapan dengan masalah. Boleh dikatakan sebahagian dari hidup ini dihabiskan untuk menyelesaikan masalah, tidak kira sama ada masalah itu besar atau kecil. Kita juga tidak dapat menduga masalah yang akan menimpa diri ini. Lagi besar masalah, lagi tinggi tekanan perasaan yang akan ditanggung, dan lagi cepat pula ia perlu diselesaikan. Kekadang belum sempat kita menyelesaikan masalah yang sedang dihadapi, datang pula masalah lain yang juga perlu diberi perhatian dan diselesaikan sebaik mungkin.

Kesan daripada memikul bebanan masalah amat dahsyat sekali sehinggakan ada orang sanggup melakukan apa saja bagi menghilangkan masalah dalam dirinya. Kadang-kadang tindakan yang diambil itu adalah di luar jangkaan kita sama sekali seperti membunuh diri, amuk, murung yang berpanjangan dan minum racun. Mereka mengambil jalan mudah dan singkat setelah gagal mengawal masalah yang dihadapi dalam dirinya.

Setiap masalah mesti diselesaikan dengan segera dan ditangani dengan bijak. Sesuatu mesti dilakukan bagi mengurangkan stres. Jangan biarkan ia terus menguasai diri. Situasi ini tidak boleh dibiarkan begitu sahaja atau dipendam terlalu lama. Malah ia perlu diredakan bagi mengelakkannya dari terus merebak menjadi ‘barah’ yang sukar diubati. Berdepan dengan masalah secara matang dan profesional merupakan satu kemestian jika kita sayangkan diri kita sendiri dan juga orang lain.

Salah satu kaedah terbaik bagi menyelesaikan masalah yang menyelubungi diri ialah kaunseling. Ia bukan merupakan satu perkara baru dalam dunia psikologi. Sesetengah orang berpendapat kaunseling merupakan satu cara terbaik dalam membantu kaunseli untuk meluahkan tekanan perasaan yang sedang dihadapinya. Kaunseling akan membuka ruang yang lebih luas kepada kaunseli untuk memberitahu apa saja hal yang bersangkutan dengan masalah yang dihadapinya. Oleh sebab itulah salah satu kaedah terbaik semasa sesi kaunseling dijalankan ialah kaunselor hendaklah menjadi pendengar yang aktif dan tajam pemikirannya. Beliau hendaklah fokus terhadap setiap isu masalah yang disampaikan oleh kaunseli. Dalam kaunseling ia dikenali dengan fasa penerokaan. Selepas semua punca masalah telah dianalisa dan dikaji dengan mendalam, kemudian barulah kita boleh membincangkan alternatif terbaik yang mampu dilakukan oleh kaunseli. Kaunselor hendaklah membina ‘perhubungan’ yang kuat dan menanam kenyakinan yang tinggi dengan kaunseli terlebih dahulu sebelum proses kaunseling dapat dimulakan. Hanya dengan cara ini saja kaunseli boleh memberi kepercayaan penuh dan meletakkan harapan yang tinggi kepada kaunselor untuk membantunya.

Ilmu kaunseling perlu dimiliki oleh setiap orang dalam memastikan mereka mempunyai kemahiran yang mencukupi untuk menyelesaikan masalah dirinya dan orang lain. Apabila semua teknik telah dipelajari maka kita hendaklah mempraktikkannya dengan menawarkan diri untuk membantu orang lain yang sedang dilanda musibah. Apakah reaksi kita jika ada rakan kita atau orang lain yang mengadu tentang masalah yang melanda dirinya sedangkan kita amat ceteh dalam ilmu kaunseling ? Mungkin kita bertuah pada masa ini kerana tanpa kita sedari ada orang yang sentiasa menyokong dan membantu kita berhadapan dengan masalah lalu. Maka tibalah giliran kita pula untuk menolong orang lain yang mungkin dengan bantuan yang diberikan itu maka ia akan memberi satu perubahan yang besar di dalam diri kaunseli. Ketenangan dan kebahagiaan dalam hidup adalah lebih utama dari segala-galanya.

No comments: