Monday, May 24, 2010

Cemas

Cara membalut apabila ditimpa kecederaan.

Salah satu cara mengangkat dan mengalihkan mangsa yang tercedera.

Cara membuang sesuatu dari saluran pernafasan bayi.

Cara betul melakukan CPR.

CPR (Cardiopulmonary Resuscitation) - Nampak mudah tetapi sukar apabila mengalaminya sendiri.

Cara membuang sesuatu yang tersekat di saluran pernafasan

Apakah yang patut anda lakukan bila melihat orang pengsan di depan mata ? Sebelum menjawab soalan ini, saya ingin bertanya apakah perasaan anda apabila tiba-tiba ada orang pengsan di hadapan anda ? Apakah yang sedang terlintas di fikiran anda ketika itu ? Jika anda tidak panik dan tidak turut pengsan bersamanya, apakah yang anda rasa cara terbaik bagi menyelamatkannya ?

Antara masalah utama yang dihadapi oleh kebanyakan rakyat Malaysia ialah mereka tidak tahu bagaimana mangsa boleh diselamatkan jika berlaku kecemasan seperti pengsan, keracunan, kemalangan, sawan, pendarahan, kejutan elektrik, melecur, lemas, tercekik sesuatu dan sebagainya. Apa yang biasa dilakukan oleh mereka ialah dengan meminta bantuan ambulans yang entah bila tiba atau membawanya terus ke hospital yang kadang-kadang mengambil masa yang lama untuk sampai. Tahukah anda bahawa bantuan serta-merta yang diberikan oleh anda mungkin boleh menyelamatkan nyawanya ? Adakah anda akan menyalahkan ambulans yang lewat tiba di tempat kejadian menyebabkan kematiannya sedangkan anda tidak berbuat apa-apa pun terhadap mangsa tersebut untuk cuba menyelamatkannya ketika itu ?

Saya telah berkesempatan menghadiri satu kursus pertolongan cemas yang diadakan di tempat kerja saya. Setelah mengikutinya, saya mulai sedar bahawa betapa pentingnya peranan orang yang menyaksikan kejadian kecemasan, dengan serta-merta mesti menyelamatkan mangsa dengan menggunakan kaedah yang betul. Ini adalah penting kerana sistem pernafasan manusia adalah terlalu sensitif dan kritikal. Jika terganggu maka ia boleh menyebabkan mangsa boleh mati setelah bertarung dengan nyawanya sendiri dalam beberapa minit sahaja. Oleh itu tidak keterlaluan untuk saya nyatakan bahawa berkemungkinan besar nyawanya terletak di tangan kita ketika itu untuk menyelamatkannya sebelum ambulans tiba.

Saya menyeru agar setiap orang mempunyai kemahiran ini dalam memastikan mereka tidak panik dan tahu apa yang perlu dilakukan apabila seseorang ditimpa musibah dan memerlukan bantuan dengan segera. Suatu hari nanti mungkin ada orang memerlukan bantuan kita dan begitulah sebaliknya. Ingatlah peluang untuk hidup hanya sekali.



No comments: