Sunday, June 6, 2010

Kisah Usahawan 1 - Kelainan

Saya telah pergi ke satu pasar untuk mencari barang keperluan seperti daging, sayuran dan buah-buahan. Jumlah peniaga yang terlalu banyak menjual barang keperluan yang sama amat menyukarkan saya untuk membuat pilihan gerai yang mana satu hendak dipilih.

Situasi ini membuatkan saya mundar-mandir beberapa kali di sekitar pasar tersebut untuk memilih gerai yang sesuai. Di kala itu juga saya cuba memikirkan apakah kriteria yang boleh dibuat supaya senang saya membuat keputusan gerai yang mana satu hendak dipilih.

Akhirnya secara tidak sengaja saya tertarik dengan satu gerai yang menampakkan kelainan yang ditonjolkan terhadap barangan keperluan yang dijual. Saya singgah di gerai buah tersebut kerana tertarik dengan buah-buahan yang diletakkan di atas meja masih lagi mempunyai daun dan tangkai. Ia mengambarkan seolah-olah buah tersebut masih segar dan baru dipetik dari dusun. Lantas saya terus membuat keputusan untuk membeli buah-buahan di gerai tersebut.

Setelah itu saya menuju ke bahagian gerai yang menjual daging pula. Masalah yang sama menimpa saya iaitu jumlah gerai yang terlalu banyak menjual barangan yang sama amat menyukarkan saya untuk membuat pembelian.

Dicelah-celah gerai yang menjual daging lembu, ikan dan ayam itu, saya terlihat satu gerai yang menjual itik sekati. Bila saya perhatikan tiada satupun gerai yang menjual itik sekati selain daripada gerai tersebut. Ramai juga pelanggan yang singgah dan membeli itik sekati di gerai tersebut.

Daripada dua peristiwa ini saya terfikir bahawa sebagai usahawan kita hendaklah menonjolkan sesuatu kelainan terhadap barangan yang hendak dijual daripada orang lain supaya pelanggan tertarik dengan apa yang kita tawarkan.

No comments: