“Dari usahawan untuk usahawan”. Begitulah ungkapan yang saya tujukan khas kepada 3 orang usahawan yang telah mencurahkan pengalaman, ilmu dan ciri-ciri keusahawanan yang ada dalam diri masing-masing dalam bentuk buku atau majalah untuk tatapan umum dan juga mereka yang terlibat secara langsung di dalam bidang keusahawanan. Saya telah berkesempatan mengikuti sesi motivasi keusahawanan yang diberikan oleh ketiga-tiga usahawan tersebut baru-baru ini.
Usahawan pertama ialah pemilik kepada majalah “USAHAWAN SUKSES”, Mimi Salleh yang juga merupakan usahawan dalam bidang internet dan media baru. Usahawan kedua pula ialah penerbit majalah “JUTAWAN” yang dimiliki oleh Dato’ Stapa Hj Omar iaitu tokoh usahawan jualan langsung, DCL, dan yang terakhir sekali ialah Hajah Rohani Datuk Haji Mohd Shahir, usahawan yang memiliki syarikat perundingan di dalam bidang kewangan. Beliau telah menulis beberapa buah buku yang berkisar mengenai pengurusan kewangan.
Setelah membaca kedua-dua majalah “USAHAWAN SUKSES” dan “JUTAWAN”, saya mulai sedar bahawa ia bukanlah majalah sembarangan seperti majalah-majalah lain yang berada di pasaran. Ini kerana ia diterbitkan oleh mereka yang bukan sahaja tahu mengenai teori ilmu keusahawanan, malah juga merupakan pengamal kepada bidang keusahawanan itu sendiri. Penerbitnya mengetahui cerita apa yang patut disiarkan dan tahu apa yang ingin diketahui oleh masyarakat usahawan. Ia adalah ciri-ciri majalah yang bermutu dan patut dibaca oleh orang yang menyintai dunia keusahawanan. Setelah menemui kedua-dua usahawan tersebut, saya bertekad untuk melanggan majalahnya secara bulanan kerana ia memenuhi ‘citarasa’ saya dan mempunyai beberapa keistimewaan tertentu.
Secara peribadi saya membuat kesimpulan bahawa majalah tersebut mempunyai roh keusahawanan yang tinggi. Ini kerana ia bukan saja padat dengan isu, cerita, idea, maklumat dan peluang dalam bidang keusahawanan dan perniagaan, malahan juga mampu menyuntik semangat dan motivasi diri supaya fikiran dan tindakan kita sentiasa segar dan terarah dalam membentuk jati diri seorang usahawan tulen serta boleh memupuk satu budaya atau cara hidup yang mempunyai nilai-nilai keusahawanan secara berterusan dan menyeluruh.
No comments:
Post a Comment