Papan tanda : Strategi promosi yang berkesan dalam memperkenalkan sesuatu tempat atau produk
Usaha saya untuk menjaga kesihatan diri dengan beriadah di Bukit Bauk tidak pernah luntur. Ia amat sesuai bagi mereka yang ingin menikmati keindahan alam semulajadi sambil bersenam. Saya telah ‘jatuh cinta’ dengan tempat ciptaan tuhan ini yang kaya dengan khazanah dan rahsia alam. Tempat ini cukup istimewa buat saya. Ia telah memberi satu kekuatan dan ketenangan yang sukar saya perolehi di tempat riadah lain. Setelah 4 tahun berlalu, tempat ini telah mula dikenali ramai. Suasana di sini telah berubah sama sekali. Tidak salah untuk saya jangkakan bahawa peningkatan kehadiran pengunjung baru ini telah meningkat sehingga 5 kali ganda sejak saya beriadah di sini. Suatu masa dahulu, tempat ini amat jarang dikunjungi kerana ia terletak di pinggir hutan simpan kekal yang tebal. Pernah suatu ketika saya merasa takut dan gerun untuk beriadah di situ kerana tiada seorang pun yang beriadah bersama saya. Tapi kini saya tidak lagi keseorangan kerana orang tidak putus-putus datang beriadah di situ. Cuma timbul persoalan kenapa orang semakin ramai mengunjungi tempat ini sejak kebelakangan ini. Adakah kerana kesedaran menjaga kesihatan yang semakin meningkat membawa mereka ke sini ? Atau disebabkan oleh promosi yang agresif membuatkan orang mula sedar tentang kewujudan tempat ini ? Saya mula menyedari bahawa orang semakin ramai datang ke sini setelah papan tanda yang tersergam di tepi jalan raya yang sibuk dinaikkan. Saya membuat kesimpulan sendiri bahawa promosi amat memainkan peranan penting dalam memperkenalkan sesuatu tempat atau produk. Saya juga mula menyakini konsep promosi dalam bidang pemasaran setelah mengalami dan merasai sendiri keberkesanannya melalui peristiwa ini. Tidak kira strategi promosi apa pun, yang penting kita kena war-warkan kepada orang lain jika kita ingin melihat orang tahu apa yang sedang kita lakukan. Siapa tahu ada antara mereka yang mendengar dan melihat mengenai apa yang sedang kita perkatakan, lakukan atau pamerkan, merupakan salah seorang daripada pelanggan kita. Seorang usahawan pernah memberitahu saya bahawa kita hendaklah sentiasa membuka mulut (bercakap mengenai produk kita) jika mahu mendapatkan duit. Menurutnya lagi jika kita enggan, malas atau malu membuka mulut, bukan sahaja duit tidak dapat, malah habuk pun tak boleh masuk.
No comments:
Post a Comment