Sunday, December 4, 2011

Kenapa tak faham – faham !!!

Aku selalu menegur dan menasihatkan pelajar-pelajarku supaya datang awal atau tepat pada waktunya ke kelas kerana ia penting dalam proses untuk memahami sesuatu tajuk dengan menyeluruh. Setelah beberapa bulan berlalu dah plan pengajian sudah hampir sampai ke penghujungnya, mereka tetap lewat dan kadangkala tidak datang langsung ke kuliah. Kenapa mereka masih tak faham –faham !!!

Umat islam sentiasa di ingatkan untuk menjaga waktu solat dan berjemaah di masjid kerana pahalanya berlipat kali ganda dan banyak fadhilatnya. Tetapi ramai yang suka bersembahyang di rumah dan melewatkan solat sehinggakan masjid sentiasa kosong apabila azan berkumandang. Malahan masih ramai yang berkeliaran di tempat-tempat awam ketika makmun bersolat jemaah di masjid sehinggakan ada yang kelihatan tidak mengendahkan dan menghormati waktu solat langsung. Kenapa mereka tak faham-faham !!!

Aku selalu memprogramkan diriku supaya bangun seawal mungkin setiap pagi supaya dapat beribadah dan menyempurnakan rutin kerja harian selepasnya. Selain diri terasa tenang, bermotivasi, ceria, sihat dan tawaduk, banyak keistimewaan lain lagi yang akan diperolehi jika ia dapat direalisasikan dalam bentuk amalan secara istiqamah. Namun begitu ia amat sukar untuk dilakukan apabila tiba masa bangkit dari tidur yang enak sehinggakan kadang-kala terlajak hingga matahari terbit apatah lagi bersolat subuh pada waktunya. Diriku dapat merasakan kesan yang amat berbeza sekali apabila bangun lewat dimana terasa diri ini lemah semangat, tidak bermaya, lembap berfikir, kurang ceria dan hilang kemanisan iman. Tetapi hakikatnya diriku akan tidur kembali apabila sedar setelah dikejutkan jam loceng yang setia berdering. Kenapa diriku masih tak faham-faham !!!

Aku selalu meminta pelajar-pelajarku untuk berfikir secara kreatif dan analitik dalam memilih tajuk bagi tugasan masing-masing supaya mereka dapat menghasilkan satu projek yang futuristik, praktikal dan unik disamping melatih mereka menggunakan akal fikiran dengan semaksimum mungkin dalam menghasilkan sesuatu penyelesaian yang terbaik. Harapanku ialah untuk melihat mereka berjaya pada suatu hari nanti dengan mempunyai kebolehan luar biasa dalam menyelesaikan sesuatu isu. Tetapi mereka selalu merungut dan memberi pelbagai alasan yang tidak munasabah semata-mata untuk mempertahankan tindakan mereka yang lebih selesa dengan idea yang biasa-biasa saja. Malahan mereka menyalahkan diriku yang dianggapnya cerewet dan tidak memahami perasaan mereka yang dibebani dengan tugasan bertimbun yang menjadi penghalang untuk menghasilkan sesuatu idea yang unik. Kenapa mereka masih tak faham-faham !!!

Kita telah diberi amaran tentang bahayanya gejala rasuah yang boleh merosakkan nilai hidup masyarakat. Ini dikukuhkan lagi dengan bukti kesan sejarah terhadap kehancuran tamadun sesuatu kaum yang membiarkan budaya ini berleluasa sehingga sukar untuk dikawal dan akhirnya musnah segalanya. Tetapi ramai yang tidak mengambil pengiktibaran daripadanya dengan menjadikan rasuah sebahagian daripada budaya untuk hidup senang lenang dengan jalan singkat. Apa yang menyedihkan kita ialah ramai orang islam yang mengaku dirinya islam sanggup menggadaikan agama dan bangsanya demi untuk mencapai kesenangan dunia yang sementara. Kenapa mereka masih tak faham-faham !!!

Semua orang yang mempunyai fikiran yang waras mengakui bahawa merokok membahayakan kesihatan dan merugikan. Tambahan pula harganya yang sentaisa naik saban tahun telah memberi kesan yang besar kepada perbelanjaan kita. Tetapi masih ramai perokok tegar di dalam masyarakat yang tidak menghiraukan dan mempedulikan itu semua. Keperluan rokok sebagai sumber ketenangan, kenikmatan dan inspirasi mungkin menjadi penyebab kepada persoalan ini. Mereka terus merokok walaupun pelbagai cara dilakukan untuk memberi kesedaran supaya berhenti merokok. Kenapa tak faham-faham !!!

1 comment:

Nurul said...

Insyaallah sir, moga2 student2 sir akn berubah ke arah lebih positif.... same goes to me....^__^ -miss blogger